Det finns en kraftig övertro till att privatisera (tidigare) statlig
verksamhet. Enda konkreta skillnaden mellan ägarformerna är att någon ska kunna
försörja sig på avkastningen, pengar som ofrånkomligen skulle ha kunnat användas
i verksamheten istället! Nu används gärna de ekonomiska drivkrafterna som motiv
varför privata företag är bättre på att driva en verksamhet lönsamt och därmed
effektivt, vilket till viss del är sant, men det är inte en naturlag som är
fastkletad på bolagsformen. Ett dåligt skött privat företag är lika illa ute som
en statlig/offentlig verksamhet, skillnaden är väl möjligen att det privata
företaget skulle ha gått i konkurs eller blivit uppköpt och därför inte syns
lika väl för ifrågasättande ögon.
Det som borde övertas från de privata företagen är istället t.ex.
ledningskultur, att skapa mål och bryta ned dem i nåbara etapper, att aktivt
styra och leda verksamheten mot målen, att kanske hyra in professionella ledare
till statlig/kommunal/landstingsverksamhet, att tillåta ifrågasättande, att
tillvarata medarbetarnas idéer till förbättringar och att ständigt se över
kostnader på alla nivåer (framförallt högt upp) i verksamheten. Det är
förvånande ofta samma individer som arbetar vidare på exempelvis en
sjukhusavdelning efter en privatisering. Det som kan motivera samma individer
att arbeta effektivare är ofta ett ökat inflytande och kortare beslutsvägar,
inget som borde ha med bolagsformen att göra!
Det som däremot tyvärr har anammats till fullo är kortsiktigheten
och att allt mäts i pengar. Allt kretsar runt budgetåret och möjligen ligger
horisonten ibland vid nästa val. Det duger inte! Samhället Sverige måste ha
långsiktiga mål, det är den strävan som bäddar för att Sverige fortsätter att
vara ett bra land att leva i!
Individens valfrihet samt mångfald i utbudet brukar också
åberopas när privatiseringen lovsjungs. Det kan möjligen fungera i riktigt tättbebyggda områden där den samlade efterfrågan blir så stor att marknaden
räcker för fler aktörer. Risken är fortfarande att de vinstdrivande aktörerna
alla bara vill sälja varor med hög avkastning, vilket ger en valfrihet för
köparen men fortfarande utan garanterad mångfald om aktörerna bara vill sälja
likadana varor! Förlorarna är förstås de som bor i glesbygd eller i mindre
orter. Valfrihet och mångfald förbyts i enfald när apoteket i byn läggs ner för
att det inte är tillräckligt lönsamt efter privatiseringen!
Jag vidhåller att vård, skola, omsorg, rättsväsende,
räddningstjänst, infrastruktur etc i grunden ska finansieras med offentliga
medel, det finns inget självändamål i att samhället ska äga så lite som möjligt,
om bara ledning och styrning i verksamheterna kan skötas effektivt. Tvärtom så
finns det klara finesser med att staten kan satsa inom de offentliga områdena,
t.ex. bygga vägar, när det är lågkonjunktur. Det finns två uppenbara fördelar med
detta; arbeten upprätthålls samt att vägbyggets materialinköp borde bli
billigare under lågkonjunkturen! Det som möjligen kan köpas upp är drift av olika
verksamheter, haken är bara att det är oerhört svårt att köpa upp
kvalitetssäkrade varor och/eller tjänster när man väl har identifierat att alla
mål inte går att mäta i kronor och ören.
Jag anser att privatisering möjligen, efter gedigen utvärdering,
kan vara ett verktyg för att nå ett noggrant definierat mål, men privatisering i
sig själv kan aldrig vara målet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar